Wie winkelt hier?

Wat we allang hadden verwacht is door het recente passantenonderzoek onderstreept: de bezoekers van de Haarlemmerbuurt komen overwegend per fiets en nauwelijks per auto: 33 tegenover 3 procent. De winkels in de buurt worden zeer op prijs gesteld, rapportcijfer 7,3 maar wat niet wordt gewaardeerd is de verkeersdrukte en -veiligheid. Kruispunten zijn te gevaarlijk, oversteken is dodelijk. Het razende fietsverkeer is een doorn in het oog.

Dat blijkt uit het onderzoek dat Strabo heeft verricht tijdens een paar warme dagen in de maand juni. De Haarlemmerstraat trekt de meeste bezoekers – onder wie ook de meeste toeristen – met 33 procent, daarna volgen de dijk met 14 en het plein met 10 procent. De meeste bezoekers komen uit de stad, daarna volgen de buurtbewoners en voor de Nederlandse toerist komen nog de buitenlandse bezoekers (14 procent). Ze doen overwegend de boodschappen, ver daarachter volgt de hobby winkelen, en tenslotte de horeca. Per week bezoeken ruim 173 duizend de ondernemingen in de buurt, met de zaterdag als drukste dag, en de Albert Heijn als belangrijkste attractie.

Airbnb

De buitenlandse bezoekers overnachten het meest in airbnb (46 procent), waarmee het traditionele hotel wordt verslagen. Vergeleken met de Kalverstraat en Oude/Nieuwe Hoogstraat ligt het aandeel buitenlands bezoek de helft lager. Anders dan je zou verwachten, komt men doorgaans in zijn eentje af op de coffeeshops en niet in groepen.

De buitenlandse gasten waarderen de buurt meer dan de buurtbewoners. Ze noemen het een mooie, levendige en gezellige straat, waarbij ze zich voornamelijk beperken tot de horeca. De buurtbewoners zoeken de straten vooral op voor hun dagelijkse boodschappen. Omdat zij hier regelmatig komen, zijn ze ook het negatiefst over het beeld: te chaotisch, te toeristisch en te druk.

Kruidvat

De wensen van de buurtbewoners zijn ook anders dan die van de dagjesmensen; men mist een slager, een groenteboer maar – vreemd genoeg – ook een Kruidvat. En de klachten zijn ook anders: slordig geparkeerde fietsen en de onoverzichtelijkheid op stoep en straat. Te veel toeristen.

Strabo doet een paar aanbevelingen: maak de straat en dijk autovrij want het aandeel auto is verwaarloosbaar, mik meer op de combinatie van horeca en mode, houdt de kwaliteit en de kleinschaligheid in de gaten omdat dat de unique selling points zijn, en stimuleer de aantrekkelijkheid van het verblijfsgebied, want slenteren is misschien nog wel belangrijker dan fietsen.

Waar we blij mee mogen zijn is dat de terugloop van het bezoek nauwelijks aan de orde is. We zijn er nog niet, maar rampzalig is het evenmin.

En dan Domino

 Moet Domino de afzuiginstallatie aanpassen en andere overlast beperken? Daarover diende de afgelopen week een zaak bij de rechter aangespannen door de bewoners. Helaas blijft de uitkomst  nog ongewis. De rechtbank heeft de uitspraak voor zes weken opgeschort. Wordt dus vervolgd – om het even in juridische termen te zeggen. 

 

 

 

Dit bericht heeft 1 commentaar

  1. Judith Kuiper

    Beste Buren,

    Vooral omwille van mijn twee katjes Saartje & Sammie heb ik bij de gemeente een anti-vuurwerkpakket aangevraagd. Het werd vandaag ontvangen. Er zitten veel posters bij en eenieder die er een voor het eigen raam of elders wil hangen, kan bij mij terecht om er een op te halen, of ik kom brengen. #geenoorlogaandeDijk. Ik ben te vinden via juutkuiper@gmail.com.

    Groet, Judith

Geef een reactie