Het Buurtcomité Dijk en Plein zet zich niet alleen in voor de bewoners, maar ook voor de winkeliers en medewerkers. Lees hier waarom wij denken dat het verkeersplan ook voor winkeliers en medewerkers een goed idee is.

De risico’s voor winkeliers

De  risico’s voor de gezondheid van luchtvervuiling en geluidsoverlast zijn serieus en gelden vooral de winkeliers en hun medewerkers. Die werken namelijk op de begane grond, waar de meeste vervuiling blijft hangen en de geluidsoverlast het grootst is, en dat langer dan anderen. Met het verkeersplan willen wij die risico’s beperken.

Ons verkeersplan in het kort

Het aantrekkelijke van Dijk en Plein is volgens velen het dorpse karakter. In veel grote steden heb je van die wijken die populair zijn omdat je voelt dat er gewoond, gewerkt en geleefd wordt. Geluid speelt een vaak onbewuste, maar heel belangrijke rol. Het is prettig als mensen met elkaar kunnen praten op straat, al winkelend, of al zittend op een terrasje, dan wel bankje.

Scooters en motoren geven een heel andere dimensie aan een straat; onrustig, lawaaiig en gevaarlijk.

  • Scooters worden daarom omgeleid via de Haarlemmer Houttuinen en komen niet meer op Straat, Dijk en Plein.
  • De Haarlemmer Houttuinen wordt ondertussen ontlast van doorgaand autoverkeer. Dat gaat zoveel mogelijk via de Spaarndammertunnel. Dit betekent niet dat er geen auto’s meer zullen rijden over de Haarlemmer Houttuinen, maar dat er een route voor de auto’s bijkomt. En dat zal wel moeten. Er komen in de komende jaren meer mensen in het Westelijk havengebied te wonen dan er nu in Haarlem zijn gevestigd.
  • Er komt een beweegbare verkeerspaal naast de Parkeergarage bij de Kleine Houtstraat die bediend wordt door de portiers van de parkeergarage; leveranciers, reparateurs, bewoners , aannemers en bezoekers die een afspraak hebben met een winkel krijgen toegang tot Haarlemmerdijk.
  • Om het oversteken te vereenvoudigen en de fietsers vaart te laten verminderen, wordt de weg op een aantal plaatsen breder gemaakt en komen in het midden vluchtheuvels.
  • Onze bedoeling is dat er een speciale regeling voor goedkoop parkeren in de Parkeergarage Willemspoort komt voor mensen die met een auto komen en willen winkelen op Straat, Dijk en Plein.

Bereikbaarheid

Er blijft de mogelijkheid voor auto’s  om Straat en Dijk te bereiken, maar minder. Doordat er op de Korte Houtstraat een beweegbare verkeerspaal komt, die bediend wordt door een portier van de parkeergarage (of via een code) kunnen leveranciers, aannemers e.d. te allen tijde terecht. Omdat er geen auto’s meer op Dijk en Straat parkeren, hebben leveranciers meer ruimte en hoeft er niet meer dubbel geparkeerd te worden.

Parkeren

Het aandeel mensen dat de auto parkeert om boodschappen te doen op Dijk, Straat en Plein is gering. Volgens ambtenaren van de Gemeente Amsterdam is het bewezen dat het autoluw maken van straten niet ten koste gaat van de omzet van de winkels. Desalniettemin is het ons idee om de Parkeergarage Willemspoort aantrekkelijker te maken voor bezoekers die met de auto komen. Te denken valt aan een gratis of gereduceerd tarief in het eerste hele of halve uur. Of aan kortingkaarten die door de winkeliers gegeven worden. De parkeergarage heeft nog ruimte en is het eigendom van de Gemeente Amsterdam, dus daar valt allicht wat te regelen.

Een boulevard in plaats van een racebaan

Dijk en Straat zullen nooit een Parijse boulevard worden, maar met de plannen van de bewoners, wel rustiger en aangenamer. Overtuigd? Steun hier de petitie voor een scootervrije Haarlemmerstraat en -dijk.

 

Sluit Menu