Hoe gaan we om met de fietser?
Het verkeer, het verkeer, het blijft een dossier van jewelste in de Haarlemmerbuurt. Dat bleek maar weer eens bij het buurtgesprek dat op 9 juni in het Westindisch Huis werd gehouden, voor het eerst sinds het einde van de corona-epidemie.
Uit het gesprek met de accountmanager van de gemeente kwam een aantal aspecten aan het licht:
De Haarlemmerdijk en -straat worden gerekend tot het Plusnet Fiets, dat wil zeggen dat het een ‘snelweg’ is voor het doorgaand – niet-gemotoriseerd – verkeer tussen west en het centrum. Plusnet Fiets houdt in dat de fietser het primaat heeft, niet gehinderd mag worden door te veel kruisingen of stoplichten. Fietsen moet zo comfortabel mogelijk zijn, de fietser moet zo min mogelijk last hebben van andere verkeersdeelnemers en dus ook genoeg ruimte. Naast Plusnet-fiets is er ook Plusnet-voetganger die ook dominant is in bepaalde (winkel)gebieden en op straten en pleinen. Ook hier gaat het om comfort en veiligheid.
Elke beslissing over het hoofdnet moet door de centrale stad worden genomen. De stadsdeelcommissie kan zich alleen uitspreken over secundaire verbindingen, het zogeheten basisnet. In november 2021 heeft de gemeente besloten om een alternatieve route via de Houttuinen terzijde te schuiven. De kosten zijn te hoog en er zijn andere prioriteiten zoals de renovatie van bruggen en kades.
De uitvoering van de herinrichting van de Haarlemmerdijk en -straat wordt in 2023 verwacht – nu wordt een proef gehouden bij de Wallen. Zijn de ervaringen positief dan kan de buurt hiervan profiteren. Het betreft verzinkbare palen danwel een intelligente toegangscontrole met camera’s.
Wat verder ter tafel kwam was dat sommige vervoersmiddelen niet zijn toegelaten tot de openbare weg. Dat betreft de fat-bike, een elektrische fiets met dikke banden, de elektrische step en andere opgevoerde elektrische vervoersmiddelen (skateboards). Canta’s zijn alleen toegelaten mits de bestuurder een medische indicatie heeft. Scooters en brommers moeten uitwijken naar de rijweg, de Houttuinen dus.
Iedereen in de buurt kan constateren dat de bottleneck de handhaving is. Controleurs zijn er niet. Een verkeersbeperkende ingreep zoals zebrapad, helpt niet. Het maakt oversteken tot een hachelijke zaak, zeker tussen 5 en 7 uur ’s avonds.