Fietsroute nu al minstens 31 in plaats van 13 miljoen euro?

brugdijk

Nog voordat er een schep in de grond gaat, bedragen de kosten van de fietsroute tussen Westerpark en Prins Hendrikkade niet de eerder begrote 13 miljoen maar nu al 31 miljoen. In eerdere rapporten stond telkens 13 miljoen voor het hele project, maar in het laatste rapport van de Gemeente Amsterdam over de fietsroute is dit plotseling 31 miljoen geworden. Een toelichting in het rapport ontbreekt over de meer dan verdubbeling van de kosten. De voorgenomen sloop en herbouw van de brug over de Korte Prinsengracht kost alleen al 18,5 miljoen. De nieuwe brug over het Westerkanaal (tussen Westerpark en Haarlemmerplein) gaat 12,5 miljoen kosten. Dus dat is bij elkaar al 31miljoen.  Bovenop de 31 miljoen moeten er dus nog miljoenen uitgegeven worden aan de Haarlemmer Houttuinen zelf.
Volgens de rapporten van de Gemeente Amsterdam is er op talloze inspraak momenten uitgebreid ingegaan op alle tegenargumenten van met name bewoners. Maar die hebben het, op één uitzondering na, niet gehaald. Het oorspronkelijke plan, wordt zonder één aanwijsbare verandering doorgevoerd. Die uitzondering is dat er gekeken gaat worden of er voorlopige maatregelen mogelijk zijn op de Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat. Die maatregelen moeten dan wel eerst in brede kring besproken worden om ‘draagvlak’ te creëren; naar verluidt komt er zelfs een onderzoek onder passanten. Opmerkelijk dat daar waar de investering van 31 miljoen volstaat met een onderzoekje onder 34 fietsers, er voor het Verkeersplan van een aantal bewoners, dat 1/100e kost(circa 3 ton), eerst draagvlak moet zijn onder bewoners, winkeliers en zelfs passanten. Ik zou zeggen, investeer die 3 ton, zie binnen drie maanden hoe het werkt en als het werkt, dan kan er 31 miljoen (of meer) bespaard worden. 

NB Dit wordt het nieuwe uitzicht op de brug over de Korte Prinsengracht nadat er 18,5 miljoen werd geïnvesteerd. Een belangrijke reden voor die investering is herstel van dit stadsgezicht

En oh ja, die lelijke brug die er nu staat. Hang een paar bloembakken op en dan is dat probleem ook weer opgelost.

 

 

Deze post heeft 2 reacties

  1. Wat goed dat jullie vinger aan de pols houden over de plannen van de gemeente. Erg jammer dat er zo weinig echt geluisterd wordt en dat er zoveel geld wordt uitgegeven voor iets waarvoor een goed alternatief is. (dat van jullie) Is er eigenlijk bekend wat er met de bestaande parkeerplaatsen onder de brug zal gaan gebeuren in het nieuwe plan?

  2. Volgens de huidige plannen van de Gemeente (Fietsroute C) verdwijnen er 165 parkeerplaatsen. “De keuze voor het afbreken van Brug 95 leidt tot een verlies van circa 70 parkeerplekken door het vervallen van het parkeerterrein onder Brug 95 en het omzetten van haaksparkeren naar langsparkeren. Voor het verlies van deze parkeerplekken kan compensatie gezocht worden in de parkeergarages Willemspoort, Y-dok en P1.
    In het alternatieve plan van Dijk&Plein (idee Jaap) verdwijnen er 90. Dit plan is mede op grond van het verlies van 90 parkeerplaatsen afgeserveerd.
    In het Verkeersplan van Dijk&Plein met een autoluwe en scootervrije Hdijk/straat verdwijnen op de Hdijk 20 plekken en op de Hstraat minder dan 20.Dus ergens tussen de 30 en 40.
    Niet alleen kost “ons” Verkeersplan maar 1/100e van het plan van de Gemeente, het scheelt ook iets van 120 parkeerplaatsen

Geef een reactie

Sluit Menu