Hoe werkt de helmplicht?

Wat betekent de helmplicht die vanaf eind 2018 gaat werken voor onze buurt? Scooters die vanaf de Haarlemmerweg komen moeten  vanaf het Nassauplein, op de Willemsbrug en het Haarlemmerplein op de rijweg rijden. Ze mogen het Haarlemmerplein niet via het fietspad oversteken en kunnen dus niet meer direct de Haarlemmerdijk op. Ze moeten de rijbaan volgen achter Albert Heijn langs en dan verder via de Haarlemmer Houttuinen of via een omweg toch naar de Haarlemmerdijk. 

Vanaf de andere kant (Singel) mogen scooters geen gebruik meer maken van het fietspad over de brug van de Singel en niet van de fietsstrook op Haarlemmerstraat en Haarlemmerdijk. 

Het betekent naar alle waarschijnlijkheid dat Dijk&Straat een stuk rustiger, veiliger, schoner en stiller worden.  Dit onder voorbehoud van handhaving. Want ook nu al mogen scooters met een blauw kenteken niet over fietspaden, maar daar trekken ze zich weinig van aan.

Wat betekent dit voor het plan voor de Fietsroute tussen Westerpark en Prins Hendrikkade van de Gemeente Amsterdam? Met de helmplicht en met scooters is in de plannen voor de Fietsroute geen rekening gehouden. Er is een aanzienlijk risico dat bewoners en bedrijven aan de Haarlemmer Houttuinen ten oosten van de Buiten Oranjestraat en van de Droogbak vlak voor hun stoep geconfronteerd worden met grote aantallen fietsers en scooters. Verkeer van fietsers en scooters worden gemengd, soms mogelijk ook nog eens met auto’s, 

Wat betekent dit voor het Verkeersplan van de bewonersgroep? In dit plan is rekening gehouden met de helmplicht, alleen niet dat het zo snel ingevoerd zou worden. Dat is echter alleen maar gunstig. Op de Dijk komen alleen nog voetgangers, fietsers en leveranciers en minder validen met de auto. Er vindt een strikte scheiding plaats tussen fietsers/voetgangers en overig verkeer (met name scooters). 

jaap/bayu

Jaap Huisman is schrijver/journalist voor o.a. Het Parool en de Groene Amsterdammer, bestuurslid van de Amsterdamse Kunstraad en mede-eigenaar van de deli Bayu aan de Haarlemmerdijk. Bayu is gespecialiseerd in Indonesische lekkernijen.

Deze post heeft 9 reacties

  1. Ik ben benieuwd of de scooterrijders zich daar aan gaan houden. Misschien dat de politie in het begin streng kan optreden, zoals ook is gedaan onder het Rijksmuseum, waar ook geen scooters mogen komen. Dat heeft afdoende geholpen. Dank voor de update.

  2. Jaap, je schrijft: “…en niet van de fietsstrook op Haarlemmerstraat en Haarlemmerdijk”. Ik vroeg laatst aan een motoragent of motoren van oost naar west mochten rijden over de Haarlemmerstraat en -dijk. Hij antwoordde bevestigend: alle tweewielers mogen die kant op. Dus voor hen zit er ook niets anders op dan gebruik te maken van die fietsstrook. Of zie ik dit verkeerd?

    1. Ja dat is zo motors mogen dat dus hoe willen ze de scooters het dan wel verbieden :/

  3. Misschien word het inderdaad dan nog veeeel stiller op de dijk

    1. Laten we het niet hopen Peter. Is overigens niet mijn idee hoor, maar voornemen van de gemeente

  4. En de bewoners dan van Haarlemmerdijk / straat? Als ik zware boodschappen of ander spullen bij me heb wil ik die wel graag met mijn auto tot bij thuis (Haarlemmerdijk) brengen!

  5. Ze zouden de straat geheel als voetgangers straat moeten verbouwen. En enkel in de ochtenden vracht verkeer voor laden en lossen. Dat zou pas schelen. Het zijn met name de duizenden achterlijke fietsers die zich asn geen enkele regel houdt of überhaupt de regels kent! Ze zijn levensgevaarlijk. Die zouden beter verspreid moeten worden en verplicht een fietsdiploma moeten halen als je het mij vraagt. Ik durf al sinds de veranderingen van het plein en de fietspaden richting west niet meer te fietsen tijdens spits. Ze hebben overal schijt aan en ben al meerdere keren ter nauwer nood aan ongelukken ontsnapt zelfs met mijn kind op de fiets. En dan nog boos worden alsof het min schuld was terwijl ze allemaal lekker als spookrijders op je pad rijden. Nee hoor gooi maar helemaal dicht net als de nieuwendijk. DAT zou pas rust geven en minder gevaarlijke toeren

  6. Het is op dit moment – behoudens fietsers en scooters met geel kenteken – verboden om van oost naar west te rijden over de fietsstrook. Dus verboden voor auto’s,motoren en scooters met blauw kenteken (te herkennen aan de helm). Dat motoragenten zeggen dit niet te weten, is een vorm van werkweigering,
    Omdat alle scooters in de toekomst hetzelfde behandeld worden als auto’s en naar de rijbaan moeten, mogen die in de toekomst niet meer van oost naar west rijden.

    Käthe:ons Verkeersplan wil bij de ingang Kleine Houtstraat een bewegende verkeerspaal, bediend door iemand in de parkeergarage; aanbellen en de paal gaat omlaag en de bewoner met zware spullen, leverancier of minder valide rijdt de Haarlemmerdijk op.

    Spike: de gemeente zou in plaats van miljoenen aan wegwerkzaamheden te besteden, geld moeten investeren in handhaving. Ons Verkeersplan voorziet er in dat fietsers langzamer moeten rijden doordat er bochten en versmallingen worden aangelegd. We kunnen ook een maximum snelheid invoeren van 20 km per uur, Maar dan moet dat wel gehandhaafd worden. Reken maar dat als er een paar keer verbaliseerd wordt, dat de discipline snel terugkeert.

    Algemeen: misschien kunnen sommige mensen wat minder verongelijkt klinken en wat meer opbouwend. Wij nemen alle suggesties serieus en proberen ze zo goed mogelijk in ons Verkeersplan op te nemen.

  7. Sorry, het is precies andersom. Geel is met helm en blauw is zonder helm

Geef een reactie

Sluit Menu