Fietsroute

Dit is het zeer gewaardeerde verslag van Ewald Holzhaus.

Vanavond was ik op een druk bezochte inloop-voorlichtingsbijeenkomst van de gemeente Amsterdam in de Roode Bioscoop, over de 3 door hen geboden alternatieve fietsroutes (grotendeels over de Haarlemmerhouttuinen, met bouw van twee fietsbruggen, kosten ettelijke miljoenen) om Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat te ontlasten.

Wat mij het meest opviel was dat dit de keuzes waren: meer smaken hebben we niet en de gemeente gaat daarna in de herfst van 2018 beslissen welk van de drie het wordt. Of – en die kans is klein, want dit zijn de resterende 3 varianten van veel meer plannen – de gemeente stuurt de ontwerpers terug naar de tekentafel, als blijkt dat een en ander niet voldoende onderbouwd is.

Ik heb zo veel als ik kon aan ambtenaren en omstanders de plannen van Hans Baaij en Dijk en Plein naar voren gebracht. Wat mij betreft is er gewoon een vierde variant, die op hetzelfde niveau gezien moet worden als de 3 geboden varianten. Maak van de dijk en straat een fietspad met toegang voor leveranciers, en stuur de auto’s en de scooters via de Haarlemmerhouttuinen en handhaaf op fietsgedrag. Dat scheelt miljoenen. De fietsers, al zijn het er 20.000 per dag, zijn niet het grootste probleem. Ze zullen ook absoluut niet de route via de houttuinen gaan nemen. Leer mij de fietsers kennen, ik ben er zelf een. We stappen op de fiets en zoeken dan de kortste weg. Een fietser denkt niet vooruit, een fietser fietst gewoon en hij ziet wel wat er op zijn pad komt. En als de kortste weg niet de leukste weg is, dan nemen we de lekker de leukste weg.

Het grootste probleem zijn de scooters/brommers/motoren. Zij zorgen voor de grootste problemen op het gebied van verkeersveiligheid. Van de week was er nog een verschrikkelijk ongeluk vlak voor mijn  deur: een jongetje van een jaar of 8 steekt ter hoogte van de stomerij op de Haarlemmerdijk het zebrapad over en wordt aangereden door een scooterrijdster, die om de schade te beperken een uitwijkmanoeuvre maakt waardoor ze over de kop slaat en naar het ziekenhuis moet. Het jongetje mankeerde lichamelijk gelukkig niet veel. Wat de mentaal/emotionele  impact op hem was, laat zich raden. Op de dijk willen we nooit maar dan ook nooit meer geconfronteerd worden met zulke ongelukken. We zijn het spuugzat. Scooters zigzaggen door het verkeer, zijn de oorzaak van grote snelheidsverschillen, veroorzaken ook de meeste ongelukken, vooral fietsers zijn daar het slachtoffer van.

In het laatste gesprek dat ik voerde, met Nicolien van Eeden (projectleider) kwam naar voren dat het plan is om een van de 3 varianten te kiezen en dat men daarna wel wil kijken naar de plannen van Hans Baaij, om te zien wat er aan dijk en straat gedaan kan worden. De variant van de gemeente zou er toe moeten leiden dat de verkeersdruk op de Haarlemmerdijk en -straat halveert. Op mijn vraag of uitvoering van het plan van Hans Baaij impact kan hebben op de dan al gemaakte keuze voor een van de varianten ontkende Nicolien ontkennend. De totale problematiek wordt dus uit elkaar getrokken en het plan van Hans wordt van secundair belang geacht. Ik denk: men zou toch miljoenen uit kunnen sparen met dit prachtige totaalplan? Verbazingwekkend. Op de kwestie van handhaving op fietsgedrag of illegaal door dijk en straat rijdende scooters wilde Nicolien niet echt ingaan. Handhaving doet de politie, de gemeente zelf handhaaft niet, is dus niet in hun handen, en ja je kunt toch niet 24 uur per dag handhaven? En meer van dit soort dooddoeners. Mijn ervaring met incidentele fietslichtcontrole is dat die wel degelijk impact heeft, vooral als je het in je portemonnee voelt.

O ja, tot slot: ik sprak nog een man die al jaren plannen heeft om op de paardenwei goedkope jongerenhuisvesting te bouwen (48 woningen). Met de komst van een fietsbrug zou dat plan weer jaren opgeschoven moeten worden. Dat is toch doodzonde.

Wat gaan we doen om de politiek te bereiken? Hoe gaan we deze rijdende trein ombuigen?

jaap/bayu

Jaap Huisman is schrijver/journalist voor o.a. Het Parool en de Groene Amsterdammer, bestuurslid van de Amsterdamse Kunstraad en mede-eigenaar van de deli Bayu aan de Haarlemmerdijk. Bayu is gespecialiseerd in Indonesische lekkernijen.

Deze post heeft 22 reacties

  1. Goede input Ewald, dank!
    Ja het lijkt wel of de gemeente via de het externe team , dat zij heeft aangesteld, een bepaald plan ons door de strot wil drukken. Ik denk dat er op een hoger niveau tegengas moet komen, om deze mensen de input vanuit de buurt serieus te laten nemen. Het lijkt ze inderdaad haast niet te interesseren welke problemen zich er elke dag werkelijk op straat afspelen. Hieraan denk ik met name aan de scooters en ook in mindere mate aan de motoren.
    Wat betreft het Paardenweitje. Het is mogelijk om de fietsers in het plan van Nicolien van Eeden en Peter Heida over het water van de Nassau kade te krijgen zonder dit unieke stukje groen te hoeven verstoren.
    Het fiets verkeer kan tussen de oude brandweer kazerne en de H’poort geleid worden met een slingerende brug over de Nassaukade voor de huidige steiger bij de Poort langs de Willemsbrug , om zo een vloeiende aansluiting op de Spaarndammerstraat en Westerpark te maken.
    Weitje gespaard , De studenten woningen daar lijkt me nog een slechtere oplossing dan een eventuele brug aansluiting overigens, sorry!
    Ik blijf erbij dat er veel meer sturing aan de verkeerstromen vanuit de Houthavens en verder moet komen vlak bij de bron, zodat een groot deel gewoon over de Van Diemenstraat en de Ruiterkade gaat komen te fietsen, ipv ze nog meer het overvolle centrum in te trekken, Tenminste het Oost- West en vise-versa fiets verkeer.

    Verder zou er met visuele aanpassingen bijv. Duidelijke borden aan begin en einde van de dijk en straat alsmede bij alle afslagen, die extra aandacht aan de zebra’s geven.

    Eventuele zgn. 3- D geschilderde Zebra’s ipv de huidige , eventueel meerdere en op betere locaties .
    Affein , dat hoeft allemaal niet zoveel te kosten en kan de leefbaarheid heel snel vergroten lijkt mij.

    1. 3D zebra’s schijnen in Nederland nog niet wettelijk toegestaan te zijn, jammer.

  2. Lijkt me strak, goedkoop en op korte termijn te realiseren plan: verboden voor scooters, motoren, auto’s m.u.v. bestemmingsverkeer en bezorging. Dat zou al enorm schelen in de drukte.

  3. Juist de fietsers zijn een probleem, te veel en stoppen niet voor voetgangers die willen oversteken. Eenrichtingsverkeer zou al schelen.

    1. Helemaal mee eens!

    2. Beste Monica, fietsgedrag is inderdaad een probleem, en het is hinderlijk. Het enige dat hier werkt is handhaving. Laat mensen die zich niet aan de verkeersregels houden het in hun portemonnee voelen. Maar in vergelijking met fietsers is gedrag van scooters een groter gevaar. Ik denk dat het plan van de gemeente om de helft van het fietsverkeer (over scooters wordt niet gesproken) via de Houttuinen om te leiden een illusie is. Dus ja het zal hoe dan ook druk blijven met fietsers op Haarlemmerdijk en -straat. Voor het verkeersplan kan ik je verwijzen naar https://dijkenplein.nl/ons-verkeersplan/, daar staat in hoe er verder veiligheid gecreëerd kan worden voor voetgangers.

  4. Maakt de van de straat en dijk een fietspad …. smaller maken en in het midden een overstap plateau de stoepen breder en de straat en dijk niet asvalteren maar kinderkopjes dan kunnen ze niet als een gek fietsen en bestemmingsverkeer en bevoorraden op bepaalde tijden scheelt heel veel geld en op de bredere stoepen plantenbakken en bankjes zodat het een stuk gezellig wordt

    1. Wat nou fietspad? Dat is het al. Maar dit is een winkelgebied. Gisteren met gevaar voor eigen leven 3x geprobeerd over te steken bij zo’n flauwekul zebrapad: de enige die stopte was een automobilist. Fietsers en scooters rijden van links en rechts gewoon door. Gelukkig kreeg ik ook nog wat fijne verwensingen naar mijn hoofd geslingerd van deze fietsterroristen. Omleiden over de Houttuinen die groep, want zij fietsen niet over Straat & Dijk om te winkelen.

  5. Slecht plan! Hier is ook geen overleg met de bewoners over geweest. Hoe moeten bewoners die slecht ter been zijn dan thuis komen en hun zware boodschappen naar binnen krijgen? Voer liever actie om meer parkeerplaatsen te regelen op de Dijk in plaats van die idiote laad en los-plekken en die ruimte vretende plantenbakken….
    En dan het idee om fietsers “op te voeden” en te “handhaven”… Volkomen onrealistisch dus.

    1. Beste Hans Diepstraten, je klaagt dat er geen overleg met bewoners over het verkeersplan geweest is. En aan de andere kant lees je de informatie op de site van Dijk en Plein wel (anders had je je reactie niet kunnen plaatsen). Dus wellicht had je jezelf in ieder geval wel kunnen informeren over de plannen en kunnen meedenken/discussiëren over de mogelijke alternatieven. Het verkeersplan staat in detail beschreven op de site. Zie: https://dijkenplein.nl/ons-verkeersplan/

    2. Beste Hans, ook nog even een reactie op de laad- en losplekken. Als die er niet waren zouden er nog meer vrachtauto’s midden op straat laden en lossen. Wat er dan steevast gebeurt is: auto’s en vrachtauto’s wurmen zich over de stoep aan de noordzijde langs de ladende/lossende vrachtwagen, en fietsers zwermen er over beide stoepen om heen. Dus zo idioot vind ik die laad- en losplekken niet 🙂

  6. Beste Ewald, ik heb twee maal met de projectmanager Peter en met omgevingsmanager Nicolien gesproken. over onze bezwaren tegen de Fietsrouteplannen van de Gemeente en over de alternatieven die wij als bewonersgroep te bieden hebben. Verder heb ik drie keer ingesproken op bijeenkomsten. Op onze argumenten wordt niet ingegaan. Om maar iets te noemen: de mensen van het kleine straat van de Droogbak, bij de speeltuin, zullen het flink voor de kiezen krijgen; scooters en fietsers voor de deur en flinke werkzaamheden. Hier wordt niet op gereageerd. De helmplicht met de verplichting dat scooters op de rijbaan horen. Maakt een wezenlijk verschil in de aanpak, maar wordt genegeerd. Scooters werden in het eerste rapport überhaupt niet genoemd, laat staan de mogelijkheid om ze te weren van de Haarlemmerdijk/straat. Maatregelen en gevolgen voor het verkeer op de Haarlemmerweg en de Noordelijke Jordaan worden niet besproken. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het maakt een amateuristisch, slecht doordachte indruk. Wat Peter en Nicolien verder niet duidelijk maken, is dat ze geen ambtenaren zijn. Nicolien heeft weliswaar een email adres van de Gemeente Amsterdam, maar werkt voor een consultancybureau uit Leiden. Peter is zelfstandig consultant/projectleider. Ze hebben er mogelijk belang bij dat hun projecten doorgaan. Ik ben ergens een bedrag van € 300.000 tegen gekomen voor consultants. In ieder geval tellen de belangen van de bewoners niet echt mee. Dat bleek ook uit de variabelen die een rol spelen in de beslissingen (op de presentatie van 12 juni). De woorden verkeersveiligheid, luchtkwaliteit, geluidsoverlast en volksgezondheid kwamen in het betoog niet voor.
    Er zijn overigens twee alternatieven. Die van mij, snel uitvoerbaar en kosten een paar ton. En die van Jaap Huisman, een elegante fietsroute van Nassauplein over Brouwersgracht naar de Stromarkt. Kosten waarschijnlijk (over de duim) een paar miljoen. in ieder geval geen 13 miljoen. Ook waren er alternatieven binnen de bestaande plannen. Maar ook die worden weggewuifd.
    We zijn weer uitgenodigd om onze plannen en bezwaren toe te lichten. Jaap gaat mee, misschien wil jij ook mee en eventueel anderen (bewoners van het paardenweitje en Droogbak).
    Hoe deze rijdende trein tegen te houden? Dan moeten we nog meer draagvlak hebben in de buurt, de publiciteit zoeken en we moeten ons juridisch goed voorbereiden. De manier waarop één en ander plaats vindt, is een voorbeeld van onrechtmatig overheidshandelen.
    Op https://dijkenplein.nl/teken-de-petitie/ kunnen mensen hun gegevens achter laten.

    1. Beste Hans, ik wil eventueel wel mee. Ben overigens benieuwd naar hoe het plan van Jaap er uit ziet. Projectmanager Peter vertelde me gisteren overigens dat de gemeente de fietsprofessor ook consulteert. Da’s tenminste al iets.

  7. Beste Monica, natuurlijk is het gedrag van fietsers ook een probleem. In ons verkeersplan zijn voetgangerseilandjes opgenomen. Die zorgen er voor dat fietsers af moeten remmen en voetgangers veiliger over kunnen steken. Hiervoor is het nodig dat de straat op diverse punten verbreed wordt en dat betekent minder parkeerplaatsen. Eenrichtingsverkeer is dan niet meer nodig. Je kunt ook een maximum snelheid instellen van 20 km; ook voor fietsers. Dan moet er gehandhaafd worden. Tja, handhaven. Hoe dan je dat denken ze bij de Gemeente.

    1. Hahaha, voetgangerseilandjes? En dan wachten tot er een fietser bereid is om te stoppen? Net zo’n succes als de zebrapaden? Get real!
      Ooit heeft een briljante geest een bord opgehangen bij het zebrapad bij de wasserij op De Dijk met de tekst : ‘The best way to commit suicide is to cross the street here between 17:00 & 19:00’.
      Fietsers en scooters omleiden via de Houttuinen is een prima oplossing: het is doorgaand verkeer. Handhaven hoeft niet 24/7, maar alleen ma-vrij van 17:00 tot 19:00.

      1. Bij voetgangerseilandjes hoef je eerst alleen naar links te kijken en te wachten tot de fietsers voorbij zijn. Dan op het eiland staan en dan naar rechts kijken, wachten tot de fietsers voorbij zijn en dan oversteken naar de overkant. De zebrapaden zijn destijds alleen maar een vergroting van het gevaar geweest, ze bieden schijnveiligheid.

  8. Beste Hans Diepstraten. Het Stadsdorp is via deze website, via zondagmiddag borrels en op de bijeenkomst van het WI-huis aanwezig en aanspreekbaar. Bovendien hebben we geflyerd in de buurt en sturen we nieuwsberichten uit waar op gereageerd kan worden. Ook zijn we bereid (in onze vrije tijd en zonder vergoeding) op vragen en kritiek in te gaan. Ondanks de zuurtegraad van jouw bericht, dan ook meteen een antwoord. De straat wordt autovrij, maar er is toegang via een verkeerspaal aan de Korte Houtstraat voor leveranciers en mensen die slecht ter been zijn. Verder gaan wij niet over laad-en losplekken en zijn de plantenbakken er tegen onze zin gekomen. Je moet je woede dus ergens anders op richten. Sorry.

  9. Heb het al eerder vermeld maar wanneer er een verplicht fietspad van wordt gemaakt en zoals hansbaaij hierboven vermeld een verkeerspaal wordt toegevoegd voor bestemmjngsverkeer is het probleem al een stuk kleiner. De nieuwe wetgeving rondom snor en bromscooters zorgt ervoor dat die dan sws niet meer over de dijk mogen. Het is dus een kwestie van een paar verkeersborden en een paaltje dat in de grond kan zakken en dan is waarschijnlijk een stuk van de ergenis al weg, en behoud de dijk zijn unieke karakter. Meeste Ondernemers en bewoners blij.

  10. Beste Marcel, dat klopt. Een dergelijke simpele oplossing is heel goed haalbaar. Dan los je het “probleem” van de fietsers niet op, maar volgens veel bewoners is het minder groot dan de Gemeenten het voordoet en voornamelijk tijdens spitsuren. Iemand had al het idee om het laden en lossen ’s ochtends buiten de spits te laten doen.
    De route voor de scooters ligt er nu ook al. Over de Haarlemmer Houttuinen, over de bestaande brug en dan op de rijbaan naar de Droogbak.
    Het probleem van de verkeersonveiligheid is dan grotendeels opgelost. Luchtvervuiling blijft in de Dijk/Straat hangen en wordt op de Htuinen weggeblazen.Geluidsoverlast is door de weerkaatsing op Dijk/Straat heel hoog. Op de Hrtuinen minder. Door de afsluiting van de PHkade zal er minder verkeer komen. De consultants schatten dat eerst op 25%, nu op 25-40%, maar ik heb cijfers gezien die richting de 50% gaan. Het betekent dat er op de Htuinen ruimte vrij komt.
    Neemt niet weg dat handhaving bij het overtreden van geluidsnormen bij scooters en motoren dringend gewenst is. Zeker voor de bewoners aan de Htuinen.
    Maar ja, dat is een sluitpost.
    Hoe dan ook. met pak ‘. beet € 50.000 en handhaving is het probleem grotendeels opgelost.Mee eens dus!

  11. Drukte met fietsers en scooters/brommers is vooral in de spits. In de ochtend tussen 07.00 en 09.00 uur en in de middag tussen 17.00 en 19.00 uur. In die tussenliggende tijd is er nauwelijks een “probleem”. Dus goed om voor die snelle fietsers en andere weggebruikers een goede omleiding via de H.Houttuinen te realiseren van Westerpark naar CS en vice versa. De nieuwe wijk Houthavens wordt geleidelijk aan opgeleverd dus er zullen in de spits dan nog meer fietsers langskomen. Maak ribbels op Dijk en Straat om de snelheid wat te verminderen. Afgelopen jaren al heel veel parkeerplekken ingeleverd tbv laad/losplekken. Iemand wel eens gezien waarom laden/lossen soms lastig is? Er staat een verkeerspaal en daar hangen regelmatig fietsen aan. Dan wordt het lastig die plek te benutten. Oh ja las ook nog iets over studentenwoningen op Paardenwei. Dit project is al wat jaartjes oud en is een particulier initiatief mbt tijdelijke huisvesting. Paar jaar geleden afgeschoten door bewoners.

  12. Beste Nel, heb je ons Verkeersplan al gelezen en alle nadelen van de fiets- en scooterroute via de Htuinen en de onopgeloste problemen aldaar en de nieuwe problemen die er ontstaan? Begrijp jouw eerste twee zinnen ook niet echt: er is tussen de spitstijden nauwelijks een probleem, dus (?) goed om voor die andere weggebruikers een snellere route te maken. Waarom,dus goed? En verder de scooters die niet over de Htuinen gaan, dan maar gewoon over Dijk/Straat? Wie heeft er overigens voor gezorgd dat er heel wat fietsnietjes verdwenen zijn, zodat fietsen nergens meer terecht kunnen (behalve aan een paal?). Hoe zit het in jouw visie met verkeersveiligheid, luchtvervuiling en geluidsoverlast? Vooral de winkeliers op de begane grond (en hun medewerkers) staan de hele dag (ultra)fijnstof in te ademen en moeten vaak de deur dicht doen vanwege het straatlawaai.

  13. Beste Hans. Ik heb jullie verkeersplan gelezen. Ik zie de nadelen niet zo van het plan een alternatief te bieden via de Houttuinen. Met mijn eerste zinnen merk ik op dat buiten de spits het fiets probleem te verwaarlozen is. Daarom goed in de spits en voor al die andere gebruikers een alternatief aan te bieden, is een goed plan Wie er voor gezorgd heeft dat fietsnieten zijn verdwenen? Dat is de ambtelijke werkgroep/gebiedsmanagement die fietsvakken wilden. Dat winkeliers hun deur dicht moeten doen vanwege fijnstof en straatlawaai, dat verhaal ken ik niet.

Geef een reactie

Sluit Menu