Is 13 miljoen voor fietsroute een goed idee?

Knelpunten en vragen
Er zijn nog steeds veel vragen over een nieuwe fietsroute die moet lopen van het Westerpark en de Prins Hendrikkade (en vice versa). Een bijeenkomst met de gemeente heeft geen duidelijkheid gebracht. We pikken er een paar onduidelijkheden uit: het woord scooter of brommer komt niet in het plan voor terwijl die de meeste overlast veroorzaken (fijnstof, lawaai). Een knelpunt is de in/uitgang van het Westerpark en ook bij de aansluiting bij de Houttuinen achter de Albert Heijn. De gemeente onderkent dat de kruising Haarlemmerstraat/Korte Prinsengracht gevaarlijk is, maar heeft hier geen oplossing voor.
In het plan is geen rekening gehouden met het verleggen van het autoverkeer naar en door de Spaarndammertunnel terwijl dit van invloed is op scooters die straks met een helm op de rijweg moeten kiezen.
Het buurtcomité geeft de gemeente twee alternatieven mee die serieus bestudeerd zouden moeten worden: een autovrije Haarlemmerdijk en straat, de scooters naar de Houttuinen en de auto’s naar de Spaarndammertunnel. Alternatief 2 is het fietsverkeer over de Nassaukade en Brouwersgracht met een nieuwe fietsbrug van het Nassauplein naar de Korte Marnixkade.
Wie onze uitgebreide notitie wil lezen, hieronder volgt de integrale tekst.
Al weer enige tijd geleden, op 23 januari 2018 was er een voorlichtingsbijeenkomst over de plannen van de Gemeente Amsterdam voor een fietsroute die moet lopen van het Westerpark tot aan de Prins Hendrikkade. Van het bewonerscomité waren drie mensen aanwezig. Wij concludeerden dat het plan van de Gemeente Amsterdam, dat 13 miljoen gaat kosten, nog maar eens goed doordacht moeten worden. Want op eerder door ons geuite vragen kregen wij wederom niet de gefundeerde antwoorden die men bij zo’n duur project zou mogen verwachten.
Hier in het kort een paar nog niet opgeloste punten:
1. In het plan wordt geen rekening gehouden met (de overlast van) scooters. Het woord scooter of brommer komt niet in het plan voor, terwijl scooters voor de meeste overlast zorgen en er bijvoorbeeld voor de Droogbak een gerede kans bestaat dat scooters door dat straatje komen te rijden.
2. Er wordt geen rekening gehouden met de helmplicht en het toekomstige verbod voor scooters om op fietspaden te rijden. En het gegeven dat scooters op de autoweg gaan rijden.
3. Een onopgelost knelpunt is die bij de ingang/uitgang van het Westerpark waar bij het begin van de Houtmankade twee rijbanen, twee fietspaden en twee busbanen overgestoken moeten worden.
4. Een ander knelpunt is de oversteek van het “Paardenweitje” naar de Haarlemmer Houttuinen. Daar moeten twee rijbanen, twee fietspaden, twee busbanen en nog eens twee tramrails overgestoken worden.
5. Het water van de Prinsengracht moet overgestoken worden, maar dan is er vervolgens een lastige kruising met het verkeer op de Korte Prinsengracht.
6. Voor het grootste knelpunt, de kruising Haarlemmerdijk/straat met de Korte Prinsengracht, is nog geen oplossing bedacht.
7. Wordt de Korte Prinsengracht eenrichtingsverkeer? Zo ja welke kant op? Hoe verhoudt zich dat tot het verkeer vanaf de Jordaan en Grachtengordel?
8. Gaat het autoverkeer via de Droogbak? Zo ja, hoe mengt zich dit met fietsers (en scooters?).
9. Westerdok gaat mogelijk geheel op de schop: parkeerplaatsen worden verplaatst of opgeheven, bomen misschien gekapt en fietspaden aangelegd.

Spaarndammertunnel
Het plan voor de Fietsroute is onduidelijk over hoe bovenstaande knelpunten opgelost gaan worden. Maar wel werd de sterke indruk gewekt dat de Gemeente Amsterdam en de ingehuurde consultants er van uitgaan dat dit plan doorgezet moet worden.
Voorts is er in het plan (nog) geen rekening gehouden met de Spaarndammertunnel:
De optie om het autoverkeer al vanaf de Ring A10 en van de Haarlemmerweg weg te leiden naar het noorden (de Spaarndammertunnel) wordt in het plan niet besproken. Dat is een gemiste kans. Als er veel minder autoverkeer over de Haarlemmerplein en de Haarlemmer Houttuinen gaat, dan is dat van belang voor de andere plannen, zoals de Fietsroute. En het is zeker van belang voor de scooters die vanaf 2019 (als de helmplicht er is) verplicht zijn op de autorijbaan te rijden.
Bovendien gaat de Prins Hendrikkade op slot en dat betekent dat het autoverkeer in de toekomst bij de Droogbak vastloopt. Er is dus alle reden om dat autoverkeer zo tijdig mogelijk af te laten buigen naar het noorden, naar de Spaarndammertunnel.

Zwak uitgewerkt
En zo nog wat meer punten. Al met al is het Fietsrouteplan van de gemeente bepaald zwak uitgewerkt, ondanks vele maanden voorbereidingstijd. Er is best een grote kans, dat er heel veel (onnodig) op de schop gaat. Met alle overlast en kosten van dien.
Alternatieven worden genegeerd
. Het lijkt er op dat betrokkenen, zich vast voorgenomen hebben om de peperdure Fietsroute, ondanks misschien wel goedkopere en betere alternatieven, door te drukken. Alternatieven worden niet besproken en feitelijk genegeerd.
Alternatief 1 – Fietsroute over autovrije Haarlemmerdijk 
Het eerste alternatief wordt beschreven in ons Verkeersplan en komt er kort gezegd op neer dat Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat alleen nog bestemd zijn voor voetgangers, fietsers en leveranciers. Scooters gaan via de Haarlemmer Houttuinen. Autoverkeer zo veel mogelijk via de Spaarndammertunnel. Om het oversteken door voetgangers te vereenvoudigen komen er oversteekplaatsen met in het midden van de straat een tussenstop. Fietsers worden gedwongen langzamer te rijden en voetgangers kunnen in tweeën voersteken. De kosten van dit plan zijn waarschijnlijk iets van enige tonnen. De uitvoering kan binnen enige maanden gerealiseerd zijn, zonder grote opbrekingen. Omdat er geen auto’s over Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat rijden, wordt de kruising met de Korte Prinsengracht overzichtelijker. Dit alternatief is twee maal aan de gemeente voorgelegd, maar zonder inhoudelijk commentaar, vooralsnog terzijde gelegd.
Alternatief 2 – Twee fietsroutes; Haarlemmerdijk en Brouwersgracht 
Tijdens de informatie-avond presenteerde het bewonerscomité een tweede alternatief. Circa 50 meter voor de brug is op het Nassauplein (westzijde) ruimte voor een tweede fietspad aan de zuidzijde. Dat fietspad kan aansluiten op een nieuwe fietsbrug die loopt van Nassauplein naar Korte Marnixkade. Fietsers steken vervolgens de Marnixstraat over op een punt waar het minder druk is en vervolgen hun weg op de Brouwersgracht. Vervolgens gaan de fietsen over de Brouwersgracht rechtdoor. Er komt een nieuwe fietsbrug bij de Korte Prinsengracht, om beide kanten van de Brouwersgracht met elkaar te verbinden. Aan het einde van de Brouwersgracht is een kleine fietsbrug nodig voor de oversteek bij de sluis naar Singel/Stromarkt/Prins Hendrikkade. Fietsverkeer dat van het Westerpark komt volgt de oude route, via Nassauplein en Haarlemmerplein naar de Haarlemmerdijk. Scooters gaan via de Haarlemmer Houttuinen. 
Het eerste korte stukje Brouwersgracht (van Marnixstraat tot de Nieuwe Wagenstraat) wordt afgesloten voor autoverkeer. Bestemmingsverkeer kan via de Nieuwe Wagenstraat naar de Brouwersgracht.
Dit alternatief nr 2, met drie fietsbruggen, is een stuk duurder dan alternatief 1, maar veel goedkoper dan de Fietsroute van de Gemeente Amsterdam. Het voordeel is dat het aantal fietsers op de Haarlemmerdijk waarschijnlijk gehalveerd zal worden. De Haarlemmerdijk autovrij maken, blijft ook in dit alternatief een goede optie.

 

 

jaap/bayu

Jaap Huisman is schrijver/journalist voor o.a. Het Parool en de Groene Amsterdammer, bestuurslid van de Amsterdamse Kunstraad en mede-eigenaar van de deli Bayu aan de Haarlemmerdijk. Bayu is gespecialiseerd in Indonesische lekkernijen.

Deze post heeft 4 reacties

  1. Laat het toch gewoon zoals het is als de verandering niet dat brengt wat u wenst is het heel
    Moeilijk terug draaien
    Er zijn teveel winkels afhankelijk van alle vormen van verkeer hou daar aub ook rekening mee

  2. Sorry maar ik zie weinig heil in beide alternatieven. Het plan van de gemeente is om de fietsracebaan uit de Haarlemmerdijk/straat te halen en meer ruimte en veiligheid te geven aan winkelend publiek. Door die enkele auto uit de Haarlemmerdijk te halen los je het fietsrace probleem niet op maar geef je juist nog meer ruim baan aan die “semiprofs”. Ik ben daar namelijk nog nooit van m’n sokken gereden door een auto. Het alternatief zou nu zijn om twee racebanen te creëren, beide langs prachtige historische stadsgezichten. Terwijl de echte snelweg in de Houttuinen ligt, afzichtelijk, breed, recht en gemakkelijk her in te delen en meteen te verfraaien. Ik woon aan de Korte Marnixkade en zie hoe vaak de huidige brug open gaat, met name in de zomer, dus een tweede brug erbij zie ik helemaal niet zitten.

  3. Sorry Pieter, maar ik ben het niet met je eens. Het plan van de gemeente is bedoeld om een deel van het fietsverkeer om te leiden via de Haarlemmer Houttuinen. Op de Haarlemmerdijk en Haarlemmerplein wordt het in aanvang rustiger, maar door een toename van fietsverkeer als gevolg van nieuwbouw, op den duur misschien weer even druk. Het gemeenteplan biedt dus geen oplossing voor de “racebaan” van fietsers.
    Ik ben het met je eens dat het autoverkeer meestal niet het probleem is. Het gaat in ons Verkeersplan dan ook niet om het verkeer zelf, maar om de ruimte die auto’s, geparkeerd en rijdend innemen. Die ruimte is beter te gebruiken, bijvoorbeeld door oversteekplaatsen in het midden van de straat, waardoor men in tweeën over kan steken en fietsers vaart moeten verminderen. Zie ook de foto’s en dan zie je dat de straat er zonder auto’s een stuk leuker en rustiger uitziet.
    Dat de Haarlemmer Houttuinen eenvoudig her in te delen zijn, is onjuist. Zie het plan van de Gemeente Amsterdam. Het kost niet voor niets 13 miljoen. Een groot deel moet op de schop, er komen bruggen en ingewikkelde oversteekplaatsen.
    Ik begrijp jouw opmerking niet over de bruggen bij het Nassauplein/Haarlemmerplein. Die gaan heel vaak open, dat klopt, maar daar is weinig aan te doen, neem ik aan. Voor alle plannen, die van de gemeente en die van de bewoners, geldt hetzelfde, namelijk dat de bruggen regelmatig open gaan. Het aantal keer dat een brug open gaat, zal niet toenemen, want de bruggen gaan tegelijkertijd open.
    Nb Fietsers fietsen inderdaad heel snel, maar een ongeluk met een fietser heeft acht maal minder impact dan met een scooter. Dat heeft te maken met de snelheid en het gewicht. Over scooters hoor ik je niet en dat is toch ook onderdeel van onze plannen (de gemeente negeert dit).
    Ik kan jouw kritiek dan ook niet echt volgen. Sorry.

  4. De auto’s hoeft de straat niet uit ….. de straat anders te betegelen en in het midden een extra plateau zodat de fietsers minder snel kunnen fietsen . Als het allemaal minder snel ga en op sommige delen wat smaller wordt passen ze zichzelf aan …. kosten zijn veel minder als allemaal bruggen bouwen etc etc

Geef een reactie

Sluit Menu