Haarlemmerdijk autovrij? Komt dat zien!

Haarlemmerdijk autovrij? Komt dat zien!

Het bewonerscomité Dijk&Plein heeft een Verkeersplan gemaakt als alternatief voor het conceptplan van de Gemeente Amsterdam. Een onderdeel is het auto- en scootervrij maken van de Haarlemmerdijk.

Geen autoverkeer betekent dat er op de Haarlemmerdijk 13 parkeerplaatsen verdwijnen. De plaatsen voor leveranciers (laden/lossen) blijven.

Vincent heeft foto’s gemaakt zodat we het effect kunnen zien als er geen auto’s geparkeerd staan.

Een brede Haarlemmerdijk betekent niet alleen meer lucht en licht, maar ook een beter uitzicht op de gevels en de winkels aan de overkant.

De straat wordt aantrekkelijker, zeker om te winkelen. In het verkeersplan zijn een aantal verkeerseilandjes opgenomen. Die komen in het midden van de straat, zodat men in tweeën over kan steken. En ze zorgen er bovendien voor dat fietsers vaart moeten minderen. Op de spitstijden willen we ouderwetse klaar-overs inhuren, via de Volksbond en de daklozenopvang. Wie kan er tegen zijn dat het doorgaande autoverkeer verdwijnt. Parkeren kan nog in parkeergarage Willemspoort op het Haarlemmerplein.

 

Deze post heeft 24 reacties

  1. Wat zou het fijn zijn als die geparkeerde auto’s, die veel (voetgangers)ruimte innemen en het zicht op de overkant benemen, zouden verdwijnen.

  2. Wat zou dat prettig zijn. Fiets er vaak, en snap die auto’s op deze dijk niet, wat zoeken ze daar. Het is toch veel fijner om door zo’n straat te wandelen en een boodschap te doen?

  3. Dit gaat niet werken omdat de Haarlemmerstraat een doorgangsroute is geworden voor fietsers. Er ligt een prachtige weg erachter, de Haarlemmer Houttuinen. De route voor fietsers daar is abominabel slecht. Je moet over een parallelweg en wordt van de ene kant van de weg naar een parallelweg gestuurd, die vaak versperd is door dubbelgeparkeerde autos.
    Als daar een goede fietsroute wordt gemaakt, wordt de Haarlemmerstraat rustig.
    En barriere voor fietsers werkt niet. Die racen gewoon door.

  4. Voor mij zijn de fietsers het probleem, die houden zich nooit aan de regels, als die dan straks via de H.Houttuinen moeten worst het wel erg stil op de Dijk.

  5. En wáár en/of wanneer kunnen we dat plan zien ?

    1. goed plan, maar er moeten wel genoeg parkeerplaatsen in de buurt zijn, de parkeergarage heeft soms niet genoeg plek,

      1. En velen vinden het te ver lopen van parkeergarage Willemspoort naar bv. de kaasboer op de Haarlemmerdijk. Verder trap je je een ongeluk als je op de fiets via de Haarlemmer Houttuinen de brug over de Korte Prinsengracht neemt. Die is echt te steil.

  6. Het plan van de gemeente is om een fietspad te maken via de Haarlemmer Houttuinen. Met een nieuw aan te leggen fietsbrug over de korte Prinsengracht. De haarlemmerdijk- en straat worden dan fietsluw. De bedoeling is om het doorgaande fietsverkeer (22.000 per dag!) te weren en om te leiden via de HHT.

  7. Ik weet nog niet zo zeker of ik dit wel een fijn plan vind. In mijn visie vormt het autoverkeer weinig last. Ik wil niet dat we hier een tweede Kalverstraat worden.

    1. Inderdaad mee eens er is weinig auto verkeer en het zijn meer die fietsers en scooters die maar door razen!!!
      Parkeren kan inderdaad ook in de omliggende omgeving.
      Hoeft geen tweede Kalverstraat te worden maar naar mijn mening kunnen beter die fietsers en scooters omgeleid worden dan is er meer rust in de straat!

  8. Winkels waar zware zaken gekocht worden zullen bezwaar maken, lijkt me.

  9. Wordt een dooie boel. Als voetganger veel meer last van fietsers.

  10. Als u de dijk helemaal kapot wil maken moet u dit vooral doen

  11. Slecht plan want fietsers zijn niet op te voeden. Probeer maar eens over te steken dan begrijp je meteen wat ik bedoel. Op het Haarlemmerplein stappen ze ook niet af maar fietsen gewoon vol op over het plein. Ouderen en minder validen mensen moeten ook netjes hun vervoer kwijt. Geld verspilling is dit gewoon allemaal onder het motto autovrij en dat begon wegens miliue eisen maar we stappen binnen kort over op electrisch rijden en met de groeiende vergrijzing is dit gewoon 2x geld uit geven terwijl dat nergens voor nodig is.

  12. Dan ook het fiets verkeer weg en geen fietsen meer op de stoep dan kan je als voetganger ook eens normaal lopen en overstappen men stopt toch niet bij de oversteek plaatsen !

  13. Zou ditt het kruispunt Haarlemmerdijk/straat en Korte Prinsengracht veiliger maken? Nu de Droogbak onderdoorgang dicht is, is dat kruispunt nog drukker en gevaarlijker.

  14. Het is inderdaad juist dat fietsers zich niet erg aan de regels houden. Vandaar dat in het Verkeersplan van het bewonerscomité verkeersheuveltjes zijn opgenomen waardoor fietsers af moeten remmen en voetgangers in tweeën over kunnen steken. Gebrek aan handhaving is een algemeen probleem in Nederland en zeker in Amsterdam. Het is dan ook vreemd dat de Gemeente Amsterdam wel geld heeft voor een alternatieve fietsroute (circa 12 miljoen) en tonnen uitgeeft aan consultants, maar met een wijde boog heen loopt om de controle van het gedrag van fietsers en scooters.
    Het verschil in verkeersveiligheid tussen fietsers en scooters is groot. Scooters zijn niet alleen twee maal zo zwaar, ze gaan ook veel sneller. De impact van een botsing met een scooter is een factor acht hoger dan met een fietser. Vandaar de nadruk op scooters.
    Het is inderdaad ook juist dat de overlast op de Haarlemmerdijk (meestal) niet komt van auto’s. Wel nemen die paar auto’s relatief veel ruimte in beslag en zou het zonder die paar auto’s een stuk ruimer worden (zie de foto’s).
    Dat de Haarlemmerdijk zonder auto’s een soort Kalverstraat of Nieuwendijk wordt, lijkt niet erg waarschijnlijk. Je kunt net zo goed zeggen dat de Haarlemmerdijk met auto’s een soort Haarlemmerstraat gaat worden. Ambtenaren van de Gemeente Amsterdam zijn van mening dat autovrije zones (zoals overal te vinden, van Rotterdam tot Florence) juist goed zijn voor de middenstand. En overigens: zo goed gaat het nu ook niet met de winkels.
    Stel dat de fietsers zouden verdwijnen (dan lijkt het echt op de Kalverstraat) dan verliezen we een deel van de aantrekkelijkheid. Die duizenden fietsers door de straat zorgen voor een unieke sfeer. En het overgrote deel van de bewoners zijn zelf ook fietsers.

  15. De kruising Haarlemmerdijk/straat met Prinsengracht is inderdaad een ramp. Het Verkeersplan van het bewonerscomité zorgt er voor dat scooters over de brug gaan (via het fietspad dan dat brompad wordt) en dat scheelt iets. Doorgaand autoverkeer verdwijnt ook. Blijft het probleem van de overstekende auto’s van de Prinsengracht. Dat is eigenlijk alleen op te lossen met een plan voor het hele gebied rond de Brouwersgracht. Stoplichten zou ook kunnen, maar beter zijn Klaarovers c.q. verkeersregelaars. Mensen die op drukke tijden op dat stukje weg het verkeer regelen. Het door de Gemeente gepropageerde plan voorziet vooralsnog niet in een oplossing,

  16. De route over de brug moet eerst aantrekkelijker worden voor fiets en scooter: breder, vlakker en gewoon over de Nieuwe Westerdokstraat (met de auto’s mee). Huidige situatie richting CS: haakse bocht naar rechts vanwege verbodsbord.
    De fietsstroom is slecht voor het oversteken, meer dan de scooters, en de geparkeerde fietsen zijn slecht voor het verblijven en lopen, meer dan de scooters. Dus waarom de scooters eruit.
    Nota bene: stoplichten kunnen absoluut niet, zeker niet op kruispunt Haarlemmerstraat met korte Prinsengracht. Zie http://baluw.nl/index.php?id=verkeerslicht-stoplicht

  17. pffffffffff wat een reacties en meningen allemaal.
    Haarlemmerdijk/straat autovrij, jawel we sparen er wel 13 parkeerplaatsen mee. Wordt er ook nog gedacht aan minder validen, die ook wel eens een “Haarlemmerdijkie zouden willen pikken”? en daar willen winkelen en willen investeren? Overigens zou het voor de winkeliers ook mooi zijn om hun auto te kunnen parkeren voor in- en uitladen. van spullen
    Alle reacties/meningen bekijkend vraag ik mij af:
    1. “Wat willen we nu een Haarlemmerdijk/straat ‘verkeervrij’?” Dus zonder auto’s, fietsers, brommers, scooters met alleen winkelend en wandelend publiek?
    2. “Wat willen we nu, een Haarlemmerdijk/straat met alleen maar winkelend en wandelend publiek?”
    3 “Wat willen we nu, dat de huidige winkelbranche Haarlemmerdijk/straat zoveel mogelijk een blijvertje is en we dan ook voor deze ondernemers zo veel mogelijk op moeten komen? .
    4. “Wat willen we nu, alleen winkelend/wandelend publiek van/uit alleen maar de buurtbewoners van Haarlemmerdijk/straat? of ook winkelend/wandelend publiek uit andere regio’s van de stad, uit het land of ook toeristen uit het buitenland? waarbij de huidige winkelbranche Haarlemmerdijk/straat in tact blijft?.
    5. Wanneer zien wij winkelend en wandelend publiek op de Haarlemmerdijk/straat? Jawel als de winkels open zijn maar na sluitingstijd van de winkels is dat echt afgelopen.
    Overigens speelt de drukte van bewegend verkeer (zoals fietsers/auto’s/scooters etc) op de Haarlemmerdijk/straat zich af tussen 06.00-20.00 uur (ruim genomen). Het winkelend publiek komt pas echt op gang om 09.00 ’s morgens. Na 20.00 wordt tevens veel minder voetverkeer waargenomen. Zelf wandel ik ’s avonds bijna iedere avond) op de Haarlemmerdijk/straat en dan kom ik echt niet zoveel buurtbewoners of massa toerisme tegen. En het fiets- en autoverkeer is dan ook beduidend minder evenals de geparkeerde fietsen op de trottoirs.
    Ik pleit meer voor een Haarlemmerdijk/straat autoluw (ivm minder validen), geen fiets- brommer of scooterverkeer tussen 06.00-20.00 uur. Na 20.00 uur bewegend verkeer (uitgesloten brommer/scooterverkeer) weer toe te laten. Dan blijft er een stukje reuring (Amsterdams woord voor gezellig druk) op de Haarlemmerdijk/straat en dat betekent echt ook wat veiligheid want zo’n met een dooie/stille straat lok je ook criminaliteit/vandalisme uit. Met alle stilte op de Kalverstraat en Nieuwendijk heeft dat alleen maat tot de “IJzeren steeg” geleid. Willen we dat ook met de Haarlemmerdijk/straat?
    Ik ben absoluut voor een “schoner gebied”. Zelf ben ik geen Haarlemmerdijk/straat bewoner dus ik beleef niet wat de bewoners van deze straten meemaken. Maar aan de andere kant vrees ik wel voor de Haarlemmer Houttuinen met woon- en slaapkamers aan die kant.
    Is er nu echt geen compromis te behalen?

  18. Een binnenstad zonder auto’s zou op zich heel prachtig zijn, maar tja gelijk een maar! Maar vergeet niet dat zowel winkels, als bewoners in de binnenstad ook dingen aan hun huizen willen laten veranderen (ik kijk even vanuit mijn perspectief als bewoner, maar ook (bouw)ondernemer. Als deze diensten niet meer in de buurt van de woningen kunnen komen, geef ik op een presenteerblaadje , dat dit soort diensten door de onbereikbaarheid voor alle opdrachtgevers duurder uit zullen gaan vallen ! Ik geef het als overweging, het is een keuze .

    1. Excuses ik zie net dat allen mijn voornaam bij de vorige reactie vermeld staat, dat moet zijn Martin Kars

  19. Het verkeersplan van Dijk en Plein lijkt me beter, sneller te realiseren en veel goedkoper dan het plan van de gemeente: fietsers geven reuring en voorkomen dat de Haarlemmerdijk en -straat gaan lijken op de Nieuwendijk en de Kalverstraat (koopgeulen overdag, verlaten en onveilig aandoend ’s nachts). Beperkt bestemmingsverkeer toestaan lijkt me wel noodzakelijk i.v.m. laden/lossen en andere praktische zaken. Scooters omleiden is sowieso nuttig, al zouden ze wat mij betreft niet alleen de Haarlemmerdijk maar ook de stad uit verbannen mogen worden. Zeer vervuilend, lawaaierig en bovendien gevaarlijk.

    Wat mij – ook op de lange termijn – belangrijker lijkt dan een paar parkeerplekken of auto’s meer of minder op de Dijk is de luchtkwaliteit. De waarden voor stifstofdioxide zijn aardig alarmerend, want overschrijden de norm 20 uur per etmaal. De waarden voor fijnstof (volgens een van de artikelen op deze site bij hoge concentraties al na een dag dodelijk) in de Haarlemmerbuurt zijn niet precies bekend, maar meevallen zullen ze vast niet. Onderzoek in Londen wees uit dat vervuiling met roet, fijnstof, ultrafijnstof en stikstofdioxide in steden wereldwijd aanzienlijk is en de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan drukke wegen veelal ruim overschrijden. Dat blijkt ook uit een rapport van de GGD uit 2016, waarbij opvalt dat de waarden bij meetstations Westerpark en Haarlemmerweg doorgaans hoger zijn dan in de rest van de stad.

    Te oordelen aan mijn neus (een volstrekt subjectief meetinstrument, dat geef ik direct toe) is het niet al te best gesteld met die luchtkwaliteit in onze buurt: zowel het westelijk havengebied met de sterke cacao-, kolen- en/of stoffig industriële stank, als Schiphol met de kerosinedampen en de auto’s die om en door de stad rijden, waaien ruikbaar over de Dijk; op sommige dagen meer dan op andere, maar fris ruikt het hier eigenlijk nooit; het Dijk en Plein plan om auto’s al in een vroeg stadium (vanaf de A10) naar verder van het centrum gelegen routes (S101 en 102 in plaats van langs de S103) te leiden lijkt me dan ook opvolgingswaardig.

    Eén ding blijft echter knagen: brommers en auto’s weren uit de straat zal voor de buurt vast een vooruitgang betekenen, maar het blijft een verschuiving van het milieuprobleem en erg veel zoden aan de dijk qua luchtkwaliteit zal dat niet zetten (zoals, helaas, met zoveel problemen vandaag de dag in deze geglobaliseerde wereld).

    Wat mij verbaast is dat de gemeente op haar site onder het kopje ‘luchtkwaliteit’ het wel heeft over auto’s, scheepvaart en ventilatiesystemen op school, maar met geen woord rept over het vliegverkeer. Zou dat te maken hebben met het feit dat de gemeente voor twintig procent aandeelhouder is van Schiphol en tot dusver de groei van het vliegveld en daarmee de vervuiling heeft gesteund?
    Sinds ik las dat één opstijgend vliegtuig evenveel ultrafijnstof uitstoot als 1 miljoen (diesel)vrachtwagens (ja, dat is – helaas – echt waar… zie https://milieudefensie.nl/publicaties/factsheets/publiekssamenvatting-tno-onderzoek-ultrafijnstof-rondom-schiphol) ben ik er nog meer van overtuigd dat minder vliegverkeer een (deel van de) oplossing kan zijn voor veel van de problemen waar we hier op de Dijk (en in de wereld) mee kampen: luchtvervuiling, massatoerisme, huizenprijzen, winkelaanbod, leefbaarheid. En ja, ook ik ga graag op vakantie, en we snijden natuurlijk liever niet in onze eigen vingers (hoewel het milieuprobleem zo nijpend is, dat het daar wel tijd voor zou zijn), maar een flinke milieuheffing op kerosine zou geen overbodige luxe zijn.
    Want laten we eerlijk zijn, als we zelf – terecht – zo tegen Airbnb en toerisme in eigen straat en stad zijn (geworden) en last hebben van luchtvervuiling, dan zouden we toch eigenlijk ook andere straten en steden diezelfde massale (en milieuvervuilende) invasies niet aan moeten willen doen?

    Ik dwaal wat af van het lokale en het kleinschalige, maar als we een probleem als luchtkwaliteit voor onze buurt willen oplossen, dan kunnen we niet anders dan verder kijken dan onze straat of neus lang is.

    Daarom tot slot een aankondiging voor een verkiezingsdebat over duurzaam verkeer a.s. woensdag (https://dezwijger.nl/programma/verkiezingsdebat-duurzaam-verkeer) en een petitie van een organisatie die zich inzet voor schonere lucht (https://milieudefensie.nl/luchtkwaliteit/probleem-en-oplossing/rechtszaak-voor-gezonde-lucht )

  20. Ik hoop ook op een auto/ scooter vrije zone voor de Haarlemmerstraat. Of s’ochtends en ‘s nachts een verbod. Fietsers en wandelend publiek geeft genoeg reuring. Het is op dit moment zo ontzettend druk en zo veel lawaai, vooral als de slaapkamer aan de weg kant zit word je je bed uit gebromt.
    Ik hoop dat het snel gaat verbeteren.

Geef een reactie

Sluit Menu