Winkels komen en gaan

Op de Dijk komen en gaan de winkels momenteel in rap tempo . Het lijkt ons in het belang van ons allen, buurtbewoners en winkeliers, dat de diversiteit op dijk en plein en het specialistische karakter van veel winkels zo veel mogelijk behouden blijft en zo mogelijk verbeterd wordt.  Sinds de Haarlemmerdijk in 2011 is verkozen tot ‘Beste winkelstraat van Amsterdam’ zijn de huren enorm gestegen. Daardoor zijn er veel leuke zaken zoals Silverscreen verdwenen.

Dat is een tendens die we niet kunnen tegenhouden, maar we kunnen ons wel inzetten voor de variatie in het winkelaanbod. Hoe doen we dat?  Het is duidelijk dat dijk en plein niet kunnen bestaan van goede bedoelingen en nostalgische gevoelens. On line winkelen is handig maar gaat vaak ten koste van het winkelbestand. Een koffie- en theewinkel is prachtig, ruikt lekker en is uniek, maar een pak koffie bij de AH is goedkoper. Tja. Uiteindelijk is de consument, en dat zijn wij, de baas. Waar we  helemaal niks over te zeggen hebben is aan wie een eigenaar van een pand zijn winkel verhuurt. Er zijn geweldige uitzonderingen; de eigenaren van het pand waar Sla in gevestigd is wilden heel graag dat de horecabestemming aangewend zou worden voor iets waar we als buurtbewoners ook nog wat aan kunnen hebben. De eigenaar van de kaaswinkel naast de Albert Heijn houdt er een mooi principe op na: ‘Ik heb al die tijd de buurt als klant gehad, als ik de winkel ga overdoen, dan is dat aan iets waar de buurt wat aan heeft en niet aan een Tours&Tickets. ( Wat inmiddels overigens ook niet meer zou  mogen) We kunnen als bewoners alleen maar een moreel beroep doen op de eigenaren van panden om rekening te houden met het karakter van plein en dijk.

Westergasterrein

Heel inspirerend was een gesprek met de adjunct directeur van het Westergasterrein Liselore van der Heijden en Nurah Abdulkadir , marketing&communicatie.  Het grote verschil tussen Westergas en Dijk en Plein is wel dat zij de Westergas in eigen beheer hebben. Zij kunnen helemaal zelf bepalen aan wie ze verhuren, maar dat doen ze dan ook erg goed. Zij raadden ons aan om met bewoners, huurders ( of eigenaren)  en verhuurders rond de tafel te gaan zitten en een beleid te maken. Wat willen we met zijn allen met onze buurt? En hoe komen we daar? De winkeliersvereniging, de zogeheten BIZ en de winkelstraatmanager kunnen daar een grote rol in spelen. Zij weten als eerste welke ondernemers een plek in de stad zoeken omdat ze weg willen uit hun eigen buurt, of omdat ze ergens willen beginnen. Wil je bij die ontmoeting zijn? Graag!! Het kan even duren voor we een datum hebben waarop alle partijen aan tafel kunnen, maar het gaat gebeuren. We houden je, via de site op de hoogte van dat aankomende gesprek.  Maar als voorzetje de vraag:  wat wil jij als buurtbewoner? Wat voor winkels zijn er hier wenselijk? Is de diversiteit groot genoeg op het moment? Kan de buurtbewoner nog op de Dijk terecht? Mail ons. Vertel ons wat je vindt van het winkelaanbod en de horeca. Mail ons plannen, ideeën, kritiek. En een vraag aan de winkeliers: is er zicht op waar de winkelaars vandaan komen? Hoeveel komt uit de buurt, hoeveel zijn er dagjesmensen? Een eenvoudig postcode-vraagje aan de klanten kan een goed beeld even.  Verder raadde Nurah ons aan om met Najah Aoudi te gaan praten. (www.javakwartier.nl) Zij was ook te zien in de documentaire van Tegenlicht afgelopen zondag. Zij probeert in de Javastraat de diversiteit zo groot mogelijk te houden en ze heeft een heel eigen beleid om te zorgen dat zowel yuppen, oude buurtbewoners en migranten niet alleen naar ‘hun eigen winkel’ gaan, maar ook bij  elkaar naar binnen stappen. Wij van Dijkenplein gaan een gesprek met haar aanvragen. Iemand mee? Meld je.

Verder is nog van belang dat buurtbewoner Marjan opmerkte dat zowel De Key als Almere ‘klusterverkopen’ aanbieden. Dat zijn verschillende panden die zij in één keer als pakket aanbieden. Gevolg is dat alleen grote ketens dit soort aankopen kunnen betalen. Er zijn verschillende huurdersverenigingen die zich her mee bezighouden. Iemand geïnteresseerd om daar eens in te duiken? Wat mag er? Wat kan er? Wat is er te beïnvloeden? Wij hebben gegevens van zowel Marjan als de huurdersverenigingen.

 

Deze post heeft 3 reacties

  1. Even een antwoord op de vraag van Maria aan de winkeliers: waar komen je klanten vandaan? Bij Deksels Koken & Tafelen is het zo: de helft van de klanten komt uit de buurt (Jordaan, noordelijke grachtengordel t/m Westerdok), een kwart uit de rest van Amsterdam, een kwart uit de rest vanNederland en de wereld (toeristen). En dan heb ik het over kopers. Bij kijkers liggen de verhoudingen anders.

  2. Als voormalig winkelstraatmanager wil ik toch kwijt dat verkiezen van de “Leukste winkelstraat” niet heeft geleid tot hogere huren zoals hier wordt gemeld. Het heeft de aandacht op de buurt gevestigd, dat wel. Maar, hogere huren behoeven niet geaccepteerd te worden door de zittende ondernemers/winkeliers. De afgelopen jaren zijn er veel ondernemers/winkeliers succesvol geholpen mbt voorstellen eigenaren mbt hogere huren. Er is juridisch meer mogelijk dan sommige vaak denken. Wat wel gebeurt, is dat huren omhoog gaan als de zittende huurder vertrekt. Kun je daar wat aan doen? Als aspirant ondernemer/winkelier daar simpelweg niet mee accoord gaan. Maar, maak dat iemand maar eens wijs! Het komt daarnaast ook voor dat huurcontracten van zittende ondernemers/winkeliers aflopen en dan volgt vaak een nieuwe onderhandeling mbt de huurprijs. Ook dn geldt dat er vele (juridische) wegen zijn die naar Rome lopen. Kwestie van je goed laten bijstaan! Najah Aoudi is een collega van mij en verricht goed werk mbt meenemen van de niet Nederlandse ondernemer. Dat wil echter niet zeggen dat de huurprijzen in de afgelopen jaren in de Javastraat niet zijn gestegen.
    De situatie mbt “clusterverkoop”. De clusters betreffen dan vooral de panden waar de Key en Ymere alleen nog de winkelruimtes in hun bezit hebben. Conform landelijk beleid mag dit niet meer. Er zijn in de Haarlemmerbuurt niet heel veel panden meer in bezit van de corporaties. Meeste bezit is in handen van particuliere en kleine beleggers. Maar, voor de zittende ondernemers/winkeliers geldt ook hier “koop breekt geen huur”. Ligt geheel aan het huurcontract wat de desbetreffende ondernemer/winkelier heeft.
    Wat geconstateerd kan worden in de Haarlemmerbuurt is dat het koopgedrag en bezoekers aan verandering onderhevig zijn. Een straat met ca. 250 winkels kan het natuurlijk niet alleen van haar buurtbewoners hebben, er zijn bezoekers van buiten de eigen wijk nodig. Alleen wat je wel ziet is dat kosten van levensonderhoud veel harder zijn gestegen dan het inkomen. Dat betekent dat mensen qua koopkracht minder overhouden. Dat kun je zien aan de winkels elders met een goedkoop aanbod. Die floreren. Voor de winkels voor de dagelijkse boodschap gaan mensen steeds vaker naar de super en ook thuisbezorgd doet een stevige duit in het zakje. Hoe kun je daar als winkelstraat en buurt nu goed op inspelen? Uiteraard zoveel mogelijk bij je lokale ondernemer/winkelier kopen. Daarnaast ook kijken in hoeverre ondernemers/winkeliers goed/beter met elkaar kunnen samenwerken in hun aanbod. Wat wellicht ook goed is om te weten, dat een aantal jaren geleden aardig wat winkeliers hun krachten hebben gebundeld in een online aanbod (www.shoppingsmall.nl) Hierdoor kun je je als buurt manifesteren en samen een pakket laten samenstellen. Zeker met de feestdagen in het vooruitzicht kan je daar volop je voordeel mee doen. Dat betekent dat de Haarlemmerbuurt ook online zichtbaar is. Kortom, samenwerken loont, niet alleen met alle initiatieven van buurtbewoners maar ook initiatieven mbt ondernemers/winkeliers. Tenslotte heeft de Haarlemmerbuurt alles in huis, hoef je de eigen buurt gewoon niet uit. Maak dat gewoon goed zichtbaar (kijk eens op http://www.haarlemmerbuurt-1013.nl) en op de Facebookpagina (www.facebook.com/haarlemmerbuurt).

  3. Ik ben sinds 1979 werkzaam op de Haarlemmerdijk 123, onder de naam TYPIQUE, ambachtelijke drukkerij, helaas merk ik heel weinig van enige belangstelling van de ondernemers voor mijn werk, zie; http://www.typique.nl

Geef een reactie

Sluit Menu