Wat hebben winkeliers eigenlijk aan ons verkeerplan?

Het buurtcomité Dijk & Plein heeft een plan ontwikkeld om scooters en auto’s te weren van de Haarlemmerdijk en –straat. Wat hebben winkeliers daar eigenlijk aan? In deze blog beschrijven we kort waarom dit volgens ons ook voor winkeliers een goed idee is.

Wat is het probleem dat wij proberen op te lossen?

De winkelstraat is fijn om boodschappen te doen, maar niet zo fijn om te winkelen. En daar leent de straat zich qua variëteit nu juist zo goed voor. De dagjesmensen (te herkennen aan dat ze alle tijd hebben)  komen voor het specialistische karakter van de Dijk.  Maar de laatste jaren maakt onze straat en ons plein op velen, om het maar populair te zeggen, een opgefokte indruk. Dat komt deels door de grote aantallen fietsers, maar ook door het lawaai en de snelheid van scooters – je kan elkaar geregeld niet verstaan. Het oversteken van de straat wordt gezien als een halsbrekende toer. De stoepen zijn niet al te breed en door sommige terrassen zelfs erg smal, en dat geeft een opgepropt en gejaagd gevoel, ook al omdat de “locals” haast hebben op het trottoir en de toeristen willen kuieren. Fietsers moeten extreem goed opletten in het verkeer, en zeker voor oudere fietsers en voor ouders met kinderen is het te druk en te gehaast.

Maar het is niet alleen stressvol om hier te winkelen – het is ook niet erg gezond. De risico’s voor de gezondheid van luchtvervuiling en geluidsoverlast zijn enorm en gelden vooral voor de winkeliers en hun medewerkers (naast de bewoners) omdat die op de begane grond werken waar de meeste vervuiling blijft hangen. En verder brengen ze in die vervuilde lucht meer tijd door dan anderen. Het risico op hartproblemen, hersenbloedingen, dementie, hoge bloeddruk, longaandoeningen, enzovoort is hoog in onze buurt en dat risico geldt dus vooral winkeliers en medewerkers.

Ook van geluidsoverlast is algemeen bekend dat het de gezondheid (ernstig) kan aantasten. Denk aan hoge bloeddruk, stress en hartziektes, maar er zijn veel meer risico’s. Van alle gebruikers van onze buurt ervaren de winkeliers en hun medewerkers die last (bewust of onbewust) het meest (naast de bewoners).

Wat willen wij daaraan doen?

  • Gemotoriseerd verkeer wordt geweerd van Dijk en Straat; fietsers en bestemmingsverkeer krijgen een ontheffing. Hierdoor zal het in ieder geval qua geluid een stuk rustiger worden en de fijnstof worden beperkt.
  • Autoverkeer van west naar oost wordt zowel op de A10 als op de Haarlemmerweg omgeleid naar de Spaarndammertunnel.
  • Autoverkeer van oost naar west gaat via de tunnel achter CS door naar de Spaarndammertunnel.
  • Hierdoor is er minder autoverkeer op het Haarlemmerplein en op de Haarlemmer Houttuinen.
  • Scooters worden omgeleid naar de Haarlemmer Houttuinen en komen niet meer op Dijk&Straat&Plein .
  • Er komt een beweegbare verkeerspaal naast de Parkeergarage bij de Kleine Houtstraat die bediend wordt door de portiers van de parkeergarage; leveranciers, reparateurs en aannemers krijgen toegang.
  • Er komt een speciale regeling voor goedkoop parkeren in de Parkeergarage Willemspoort voor mensen die met een auto komen en willen winkelen op Dijk&Straat&Plein.
  • Op verschillende plekken komen oversteekplaatsen. Niet van die ongelukkige zebra’s van de Gemeente Amsterdam, maar daar waar parkeerplekken opgeheven worden, wordt de straat verbreed en komt in het midden een oversteekplaats (vluchtheuvel). Mensen kunnen dan in tweeën oversteken en dat is een stuk overzichtelijker en dus veiliger.

Dit is ook goed voor het Haarlemmerplein. Dat is de laatste jaren een stuk aardiger geworden, maar het kan nog veel beter. Het bewonersplan beoogt veel auto’s nog voordat ze op het Plein komen “af te vangen” en om te leiden via de nieuwe Spaarndammertunnel en via de tunnel achter CS. Doordat scooters om het Plein heengeleid worden en niet meer over het Plein, zal het plein rustiger worden en de lucht schoner.

Maar blijft de winkelstraat dan nog wel bereikbaar?

Doordat er op de Korte Houtstraat een beweegbare verkeerspaal moet komen, die bediend wordt door een portier van de parkeergarage (of via een code) kunnen leveranciers, aannemers e.d. te allen tijde terecht. Omdat er geen auto’s meer op Dijk&Straat parkeren, hebben leveranciers meer ruimte. Omdat er geen scooters meer zijn, kunnen voetgangers eenvoudiger oversteken en is de kans op een ernstige aanrijding kleiner geworden.

Het aandeel mensen dat de auto parkeert om boodschappen te doen op Dijk&Straat&Plein is gering. Volgens ambtenaren van de Gemeente Amsterdam en  volgens stadsdeelbestuurder Van Pinxteren is het bewezen dat het autoluw maken van straten niet ten koste gaat van de omzet van de winkels. Desalniettemin is ons idee om de Parkeergarage Willemspoort aantrekkelijker te maken voor bezoekers die met de auto komen. Te denken valt aan een gratis of gereduceerd tarief in het eerste hele of halve uur. Of aan kortingkaarten die door de winkeliers gegeven kunnen worden. De parkeergarage staat voor een groot deel leeg en is eigendom van de Gemeente Amsterdam, dus daar is allicht een oplossing te vinden.

Deze post heeft 2 reacties

  1. In de bijna 21 jaar dat ik hier woon is de drukte inderdaad enorm toegenomen. Ik juich dit plan toe. Het zal de Dijk & Straat enorm verbeteren en meer leefbaar maken.

  2. Vluchtheuvel is goed idee. Scooters weg heel goed idee (maar vinden de Houttuinenbewoners dat ook).
    Idee ook : instructies aan Britse voetgangers aan welke kant andere voetgangers te (laten) passeren & verbod op naast elkaar toeristisch flaneren over de volle breedte van de stoep. Laatste is zo goed als grappig bedoeld 🙂

Geef een reactie

Sluit Menu