Beperking van de verkeersoverlast: het plan

De gemeente werkt aan een plan om fietsers naar de Haarlemmer Houttuinen te verplaatsen. Dit plan is duur, komt te laat en werkt niet. De kosten zijn maximaal 10,9 miljoen euro ex. BTW. Het plan wordt na 2020 uitgevoerd. En waarschijnlijk zal de overlast ongeveer gelijk blijven aan de situatie nu, omdat het toegenomen verkeer van fietsers en scooters maar deels via de Haarlemmer Houttuinen wordt doorgeleid. Juist scooters maken Dijk & Straat minder leefbaar en maken het onprettig om er te lopen en te winkelen, door geluidsoverlast en gevaar bij het oversteken.

Voor het steeds verder toenemende verkeer van fietsers en scooters moeten nu oplossingen komen. Het buurtcomité heeft een plan dat op korte termijn, tegen relatief geringe kosten worden gerealiseerd:

  • Haarlemmerplein, -dijk en -straat worden voetgangersgebied met een ontheffing voor fietsers en leveranciers.
  • Als (tijdelijke) oplossing voor het massale fietsverkeer kunnen Straat & Dijk op diverse plaatsen verbreed zodat ruimte is voor een vluchtheuvel om in tweeën over te kunnen steken.
  • Het autoverkeer van west naar oost wordt vanaf de A10 en de Haarlemmerweg omgeleid naar de nieuwe Spaarndammertunnel. Door gemeentelijke maatregelen (de knip op de Prins Hendrikkade) zal het autoverkeer van oost naar west omgeleid worden naar de tunnel achter het CS. Er is daardoor veel minder verkeer op de Haarlemmer Houttuinen.
  • Scooters worden vanaf het Haarlemmerplein en de Prins Hendrik-kade omgeleid naar de Haarlemmer Houttuinen.
  • Er komen faciliteiten in de parkeergarage op het Haarlemmerplein voor winkelaars.

Lees hier uitgebreide voorstel van Dijk en Plein.

Wil je hieraan meehelpen? Neem dan contact met ons op.

Deze post heeft een reactie

  1. Alleen fietsen = meer voetgangers = bredere stoepen = grotere terrassen.

Geef een reactie

Sluit Menu